2017. május 8., hétfő

Klasszikus alapok: Az athéni agora


Athén egy magasház emeletén lévő kávéház teraszáról.
Az elkövetkező napokban Athénról fogok egy-két bejegyzést kitenni, hiszen majdnem egy hetet tölthettem egy Erasmus+ program keretében a városban néhány diákkal és kollégával.
Ha megállok a szekszárdi megyeháza előtt, és végignézek az épületen, megfogalmazhatom a kérdést: Fejlődött valamit is az építészet esztétikája több mint kétezer év alatt?  Úgyhogy érdemes a görögökkel is egy kicsit foglalkozni.

Az agora Héphaisztosz temploma felől. Mivel minden alapvető művészettörténeti és történelmi könyv valahol a görögökkel kezd, ezért nem fogok itt okoskodni, meg összeollózni tücsköt-bogarat. Csak arról írok, amit érdekesnek találtam, és meg tudtam jegyezni. Az agoráról például az jut eszembe, hogy ez az amerikaiak "biznisze" volt.  Az angolok és a németek már a 19. század elején hamar lecsaptak a görög romokra, haza is cipeltek sok mindent, amit most a görögök hiába perelnek vissza. Az amerikaiak később eszméltek, így csak az olyan macerás emlékek maradtak nekik feltárásra,mint például ez az agora. Az 1930-as években kezdték itt meg az ásatásokat, amelyeket a háború után is folytattak, és még ma is félbehagyott ásatási területek sokasága van a belvárosban.
Az agora az Akropoliszról.

Számomra az agora első számú látnivalója Héphaisztosznak, a kovácsistennek a temploma volt.

Azért maradt fenn ez ilyen kivételesen jó állapotban, mert keresztény templommá alakították át, és a 19.század közepéig annak használták.Nem hordták el, mint a többi rom nagy részét.
A templom metopéi birkózó embereket ábrázolnak

A galambok elleni védelem legegyszerűbb módját alkalmazzák itt is, a dróthálót.

A templom frízei...

...kentaurok harcát ábrázolják.

Oszlopsor

Az agorán sok rom és emlékmű hever szanaszét, változatosan gazos környezetben. Komoly előképzettség és tudás kell ahhoz, hogy valaki ezeket értelmezni tudja.

Az egyik kiemelkedő maradvány Agrippa odeonja (fedett színház, koncertterem). Ilyen fedett színházakat  rómaiak építettek, akik műszakilag jóval a görögök előtt jártak. Látványosak az odeon megmaradt hatalmas atlaszszobrai.

Az agora keleti oldalán az 1950-es években rekonstruálták a Rockefellerek adományából a hellenizmus korából származó Attalosz sztoaját (fedett oszlopcsarnokát.) Ma az épület múzeum és régészeti raktár. Mint látható, a legmegbízhatóbb bioszenzoros riasztóval is el van látva. (A képen  kikapcsolt állapotban.)

Remek szoborgyűjteménye van, aminek részleteit külön is be fogom mutatni. A múzeum nagyjából úgy tagozódik, hogy a földszinten vannak a fej nélküli szobrok, az emeleten a fejek. A párosítási kísérletekkel úgy látszik  úgy jártak, mint én zoknimosások után.

Szigorú formák. 2003-ban ebben az oszlopcsarnokban írta alá Medgyessy Péter Magyarország nevében a tíz új  és a tizenöt régi EU-s tagállam vezetőjével együtt csatlakozási szerződést.  A helyszín megválasztása nyilván nem volt véletlen, a demokrácia európai alapérték.


A kiállítás egy külön része az athéni demokráciáról szól. Itt a cserépszavazás kellékeit látjuk. Ezek csak kisebb részben voltak cserépdarabok, inkább cserépkorongokat használtak.
Következzék akkor kommentár nélkül az Agora Múzeum antik portrégyűjteményének néhány részlete. Bízvást állíthatjuk,hogy athéni élményeim közül ezek tették rám a legnagyobb hatást, de most lírikus eszmefuttatásokat nem fogok írni az európai kultúráról. A szobrok nagyjából időrendben követik egymást. Java részük a hellenizmus és a rómaik korából származik.